Inspiration

Messerejser – hvorfor?

Over hele verden arrangeres fagmesser, som for de fleste er fuldstændig uforståelige - og måske også dybt uinteressante. Hvorfor er disse messer alligevel vigtige for erhvervslivet og i sidste ende for os alle som privatpersoner?


Interessemesser

I ind- og udland arrangeres inspirerende messer, som har til formål at skabe eller uddybe interessen for en bestemt hobby eller levere varen til en bestemt begivenhed. Her er det typisk virksomheder eller organisationer, der udstiller for at tiltrække nye kunder eller nye medlemmer. Interesserede privatpersoner er målgruppen. Det kan være alt fra en golfmesse, stenmesse, bryllupsmesse, veteranbilmesse, velværemesse – og rigtig mange andre ting. Kun fantasien sætter grænser.

Fagmesser

I lighed med interessemesser, der taler til privatpersoner, arrangeres fagorienterede messer, hvor virksomheder og faggrupper henvender sig til andre virksomheder og faggrupper inden for et bestemt fagområde. Fra vores eget land er modemessen Copenhagen Fashion Week i København er et godt eksempel på en sådan messe. I udlandet tiltrækker de store messecentre i Paris, Milano, Frankfurt et enormt internationalt publikum. Her findes messer om alt fra møbler, briller, værktøjsmaskiner, bager & konditori til grøn energi.

Den ”smalle” messe

I andre storbyer arrangeres messer, der henvender sig til et ”smalt” publikum og er ret upåagtede af den brede befolkning. Måske fordi emnet ikke sexet nok mediemæssigt. Også selv om messens fagområde i sidste ende har stor indflydelse på alles hverdag. I München arrangeres f.eks. IFAT, en messe for vand-, kloak-, affalds- og råstofhåndtering. Messens fagområde en jo en del af alle menneskers hverdag. I lyset af de seneste måneders store udslag i vejret og ekstreme nedbørsmængder er vand- og kloakhåndtering i hvert fald et meget håndgribeligt emne. Og sådan er det jo med rigtig mange andre messer.

Tænk offensivt

Danmark er viden om kendt for at være dygtige til innovation og samarbejde på tværs af faggrænser. Derfor kan det undre, at inspirationen fra fagmesser i udlandet nedprioriteres og nogle gange bliver irriterende at skulle forholde sig til på ledelsesniveau. Nogle gange afvises ønsket om en messerejse med henvisning til et begrænset rejsebudget. Af andre argumenter fremføres den klassiske: ”vi har ikke tid, vi har alt for travlt!”

Invester i fremtiden

Det er imidlertid en helt fejlagtig indstilling at have. Det er fuld ud nødvendigt at hente og bearbejde ny viden, nye teknologier, nye løsninger på sådanne messer i udlandet. Der er her de gyldne muligheder for nytænkning og nyudvikling ligger. Som messegæst får den besøgende øje på helt unikke muligheder for videreudvikling og effektivisering, som over tid omsættes til hjemlige forhold. Mon ikke der er mange ”regnvejrsoversvømmede” danskere der sætter pris på, at entreprenører og ingeniører finder nye løsninger på problemerne på IFAT i München.

Hans Mangaard
Adm. direktør

 

Mangaard Travel Group A/S

Elkjærvej 31, 8230 Åbyhøj DK-8230 Åbyhøj

Øst

Kirkebjerg Parkvej 12, DK-2605 Brøndby